PREČO JE DÔLEŽITÝ SPRÁVNY VÝVIN DIEŤAŤA?

Rodičia od prvej sekundy zrodenia dieťaťa tvoria svojou starostlivosťou jeho budúcnosť.isu
Každé dieťa má okrem svojich individuálnych vrodených vlastností, teda genetickej výbavy, možnosť využiť potenciál raného vývinového obdobia. Tento proces je tvorený interakciou medzi rodičom a dieťaťom a prostredím, v ktorom dieťa zreje.
Viaceré vedecké výskumy dokazujú, že kvalita vývinu dieťaťa v prvých rokoch života má priamy vplyv na všetky zložky jeho budúceho života.
Ovplivňuje pohybové zručnosti, rozumové spôsobilosti, ako sú uěnie a pamäť, reč, písanie, čítanie a porozumenie textu. Ale vplýva aj na osobnosť dieťaťa, a schopnosť organizácie a plánovania, správanie a celkový prístup k sebe a svetu.
Dieťa je spočiatku plne závislé od našej starostlivosti, teda aj od našich podnetov. Charakter, množstvo aj kvalita našich podnetov musia byť vždy v súlade s možnosťami a vývinovým štádiom dieťatka. Ako to dosiahnuť?
Mali by sme poznať fakty o štádiách vývinu dieťaťa a hlavne pozorovať vlastné dieťa
Keď hovoríme o vývinových štádiách, nemyslíme tým, či sa dieťa pretáča, plazí, lozí, sedí a podobne. Potrebujeme sa zamerať viac na hodnotenie kvality dosahovaných vzorov a nielen na ich prítomnosť. Pozorujeme, ako sa dieťa pohybuje, či sú jeho pohyb a telo súmerné, ako používa končatiny, aké pohybové vzory používa, ako využíva svoje senzorické možnosti, aká je jeho senzitivita na podnety. Pozorovaním dieťaťa si vytvoríme jeho celkový obraz a na základe zistených skutočností hľadáme možnosti vyváženej stimulácie.
Dieťa prechádza postupným vývinom – od vzpriamovania hlavičky smerom k postupnému ovládaniu trupu a končatín. Postupne sa pridávajú rotácie trupu, pohyby cez os tela. Tie umožňujú dieťaťu pretáčať a realizovať zložitejšie diferencované pohyby, ktoré mu umožňujú posilňovať prepájanie ľavej a pravej hemisféry. Bohatosť pohybu ovplyvňuje bohatosť neurónovej siete, ktorá v tomto období prechádza obrovským procesom tvorby a následnej redukcie. Ako uvádza R. Procházka: počiatočná stimulácia by mala byť u detí bohatá a široká, aby došlo k utvoreniu bohato rozvetvenej neurónovej siete.
Pri následnej korekcii a redukcii synapsií je možné zvoliť optimálnu cestu. Tento istý proces platí aj pre zmyslové podnety. Ako prvý je rozvinutý rovnovážny systém, následne sluchový a hmatový. Najdlhšie sa rozvíja zrak, ktorý je významne prepojený a dopĺňa využívanie rovnováhy a pohybu vo výslednom vzťahu, ktorý sa volá propriorecepcia. Tá určuje naše vnímanie tela a polohy tela voči priestoru.
Sem vložte text naZ celého pôsobenia nesmieme zabudnúť na hmatové podnety. Pokožka dieťaťa je veľký a významný orgán, ktorý mu umožňuje vnímať prostredie a prežívať kontakt s rodičom. Dotykmi, hladením, túlením, nosením, kontaktom koža na kožu či dojčením významne stimulujeme utváranie neurónovej siete a pomáhame nervovej sústave zrieť. Zrelá nervová sústava umožňuje dieťaťu vnímať vlastné telo, používať ho v súlade so zmyslovými podnetmi a to mu vo výsledku dáva schopnosti pohybu, reči, myslenia a rozvoja pozitívnej a spokojnej osobnosti. Celú starostlivosť dopĺňame vhodnou komunikáciou s dieťaťom, našou emocionálnou prítomnosťou a rešpektujúcou výchovou. dpisu
Ako ovplyvňuje vývin dieťaťa jeho budúcnosť?
Pevný trup umožňuje dieťaťu okrem správneho držania tela aj dostatočne dlho vydržať vzpriamene sedieť na stoličke v škole. Ak je dieťa zo sedenia unavené, pretože má oslabené svalstvo stráca pozornosť, prestáva byť aktívne na vyučovaní alebo to kompenzuje nevhodným správaním.
Pohybový rozsah a správne zapojenie svalstva ramenných kĺbov je dôležité pre dieťa z pohľadu možnosti písania a kreslenia. Uchopenie ceruzky nie je len o prstoch, ale práve o schopnosti ovládať ruku od ramenného kĺbu. Aj toto môže byť dôvod, prečo má vaše staršie dieťa problém s písaním.
